-->

Kisah Nabi Shaleh AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul

Kisah Nabi Shaleh AS - Inilah kisah atau cerita Nabi Shaleh AS. Semoga cerita hebat ini dapat memberi inspirasi kepada kita semua.
Kisah Nabi Shaleh AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul
Kisah Nabi Shaleh AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul

Nabi Salih adalah anak Ubaid bin Asaf bin Masyik Bin Nadzir bin Tsamud. Nabi adalah orang yang dihantar oleh Allah SWT.

Untuk memberi amaran kepada Thamud yang tinggal di Hijr, yang terletak di antara Hijaz dan kawasan dummy.

Kawasan ini pernah menjadi salah satu wilayah pendudukan suku Aad yang telah musnah akibat taufan besar yang disampaikan oleh Allah SWT.

Sebagai balasan terhadap fitnah yang dibuat oleh nabi Hud As, yang tidak taat dan menentang sebarang perjanjian yang diberikan oleh utusan Tuhan.

Wilayah ini sangat makmur supaya mereka yang tinggal di sana dapat hidup dengan damai dan makmur.

Baca juga: Kisah Nabi Ismail AS.

Thamud tidak mengenali Tuhan, tabiat buruk Thamud selalu memuja berhala-berhala yang, menurut pendapat mereka, dapat menjadi tempat perlindungan terhadap semua bentuk kejahatan dan kejahatan.

Mereka bermain dan menyembah berhala. Mereka tidak mahu memikirkan apa-apa selain bentuk fizikal, jadi mereka hanya memikirkan perkara-perkara yang hanya boleh dicapai oleh deria.

Nabi Muhammad dikenali sebagai orang yang cerdas, cerdas, rendah hati dan mudah dicampur. Dia mengajar untuk menghormati Tuhan yang maha kuasa yang menciptakan mereka dan menghendaki negara di mana dia hidup dan berkembang maju.

Nabi shaleh telah meminta peninggalan berhala dan mereka harus menyembah Allah SWT, tuhan alam semesta.

Sebahagian kecil orang Tsamud yang lemah dan status sosialnya lemah mengikuti dia dan mengenali tuhan yang dibawa oleh nabi Shaleh sebagai.

Bagaimanapun, kebanyakan mereka yang berkahwin tidak mahu memakai buku kecil itu. Mereka menafikan ramalannya dan membual dan malah menghina nabi sebagai gila dan memberitahunya untuk menghentikan propagandanya.

Walau bagaimanapun, nabi terus berusaha dan tidak menyerah, walaupun dia menerima ketidaktaatan dan penolakan Thamud sehingga Allah memberikan keajaiban sebagai bukti nubuatnya.

Thamud sangat terkejut apabila dia melihat seekor unta emas keluar dari batu besar, bukti kebesaran Allah SWT dan pada masa yang sama mukzijat diberikan kepada Nabi Shaleh.

Walau bagaimanapun, apabila jenama itu melihatnya, mereka tetap bertentangan dengan risalah dan ajaran yang dibawa oleh nabi Shaleh.

Akibatnya, Tuhan menurunkan batu-batu bencana dari langit dan diikuti oleh gempa bumi yang sangat kuat yang menggoncang bumi mereka. Allah menghantar penyakit yang menjijikkan yang akhirnya menghancurkan Thamud yang tidak terperi sakitnya.

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel