-->

Kisah Nabi Nuh AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul

Kisah Nabi Nuh AS - Inilah kisah atau cerita Nabi Nuh. Semoga cerita hebat ini dapat memberi inspirasi kepada kita semua. Nuh adalah nabi keempat selepas nubuatan Adam, Syith, dan Idris, dan dia adalah keturunan kesembilan nabi Adam.

Kisah Nabi Nuh AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul
Kisah Nabi Nuh AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul


Bapa Nuh adalah Lamik bin metusyalih bin Idris. Nuh telah dihantar oleh Tuhan ke sebuah negara bernama negara Armenia untuk mengajar umatnya untuk tidak menyembah selain Allah. 

Selain pengajaran yang baik untuk diselamatkan di dunia juga di masa depan. Pada usia 40 tahun hingga mencapai usia 950, dia meminta pengajaran agama Allah SWT.Tetapi apa yang berlaku adalah bahawa orang ini tidak mengikuti ajaran yang telah mereka lalui. Sebenarnya, mereka juga mengejek dan membenci nabi Nuh, serta jirannya yang terdekat, anaknya dan isterinya tidak mematuhi ajaran yang telah dia bawa. 

Adapun orang-orang yang beriman, ikuti panggilan itu, hanya sedikit dari jumlah mereka yang membuat nabi sedih dan menangis. Sehingga hari Tuhan memberitahu nabi Nuh untuk membuat bot yang besar kerana Allah bermaksud untuk menenggelamkan orang-orang yang tidak percaya. 
Baca juga: Kisah Hud Hud AS.

Selepas kapal Nuh selesai, tidak lama selepas itu, angin meniup kuat dengan hujan lebat dan air disembur secara berterusan. Insiden ini berlangsung beberapa hari tanpa berhenti sehingga tanah menjadi laut yang luas. 

Nabi dengan orang percaya yang mengiktiraf kebenaran ajarannya naik ke bahtera. Pada masa kapal layarnya, nabi Noah melihat anaknya yang hampir tenggelam. Kemudian nabi Nuh mengambil dia dan kemudian percaya kepada Allah SWT.Tetapi anaknya, bernama Ka'an, enggan menelefon bapanya dan terus berusaha berenang ke gunung dan bukit. Tetapi banjir dengan cepat menenggelamkan orang-orang dan mereka yang menolak ajaran nabi Nuh. 

Melihat ini, Nabi Nuh sangat sedih untuk memanggil Tuhan Yang Mahakuasa "Ya Tuhanku, anakku mati mati ketika dia adalah keluargaku, tetapi engkau berjanji untuk menyelamatkan kami!" Tuhan berkata, " Wahai Nuh, sesungguhnya orang-orang yang tidak taat bukanlah sebahagian dari keluargamu." Setelah menerima firman itu, nabi Nuh sangat menyesal dan ditakuti untuk meminta pengampunan Tuhan atas kesilapannya yang mengharuskan penderitaan anaknya, walaupun ia milik orang-orang yang tidak taat dan tidak setia. Sehingga umur 950, dia mempunyai rasul yang mengundang dan memanggil umatnya untuk menyembah dan percaya kepada Tuhan. Tetapi mereka yang mengikuti dan mengakui bahawa Tuhan adalah tuhan mereka sedikit dan paling menolaknya.

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel