-->

Kisah Nabi Idris AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul

Kisah Nabi Idris AS - Inilah kisah atau cerita Nabi Idris AS. Semoga cerita hebat ini dapat memberi inspirasi kepada kita semua.

Nama nabi Idris sebagai. yang sebenarnya Akhnukh, yang kemudian dikenali sebagai Idris, adalah kerana dia suka meluangkan masa membaca dan mempelajari kitab Tuhan.

Kisah Nabi Idris AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul
Kisah Nabi Idris AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul


Idris adalah anak Adam yang kepadanya nubuatannya diberikan dan yang diberi arahan menyampaikan mesej dan ajaran Allah SWT. Selepas nabi Adam dan Shit.

Dalam Alkitab, nabi Idris dikenali sebagai henokh, yang meninggal pada usia 82 tahun. Idris adalah generasi keenam nabi Adam yang hidup 1,000 tahun selepas kematian Nabi Adam.

Idris nabi dianugerahkan kecerdasan dalam pelbagai disiplin oleh Allah SWT. Kemahiran dan kebolehan beliau dalam membuat alat untuk memudahkan semua kerja manusia.

Nabi Idris ini menggunakan ajarannya dan risalahnya untuk mempertahankan agama Allah, mengajar tauhid dan memuja hanya Tuhan, untuk mengelakkan penyiksaan neraka dan mencapai syurganya kepada rakyat. sekitar Mesir.

Baca juga: Kisah Nabi Nuh.

Dia adalah orang yang suka berpuasa sepanjang masa. Apabila tiba masanya, malaikat selalu membawa makanan mereka langsung dari langit.

Dia juga merupakan salah satu daripada orang-orang yang malaikat hidup masih hilang kerana taqwa Allah SWT. Dia sangat disayangi oleh banyak malaikat, termasuk malaikat kematian.

Malah dia adalah seorang yang selama hidupnya telah diundang oleh para malaikat untuk berjalan-jalan untuk melihat keindahan syurga dan neraka neraka.

Di samping itu, Idris mempunyai kemahiran seperti menulis, menjahit dan pengetahuan haiwan.

Dia bijak dan tahu bagaimana untuk naik kerana ia telah menjadi keupayaan mereka untuk melakukannya.

Kebolehannya sangat berupaya dan boleh membawa banyak sumbangan kepada rakyatnya. Dia dapat memberikan pengetahuan agama melalui da'wah serta pengetahuan yang juga mendominasi di kawasan lain.

Idris sendiri adalah seorang nabi yang dihantar kepada keturunan Qabil yang memberontak menentangnya kerana membunuhnya. Idris berkhotbah dan juga mengajarkan nubuatan-nubuatan kepada keturunan Qabil.

Dia mengajar tauhid untuk menjemput orang untuk menyembah Tuhan Yang Maha Esa. Perkara yang paling penting dari Nabi Ibrahim ini adalah kesabarannya yang sangat baik dan dia sangat setia untuk menyembah. Walau bagaimanapun, semasa perjalanannya, dia menghadapi banyak halangan.

Idris tinggal dan menyebarkan Islam di Mesir dan meninggal dunia pada usia 82 tahun. Juga dikatakan bahawa ketika Nabi Muhammad mengeksekusi Israel mi'raj, nabi idris adalah seorang nabi yang memberi salam kepada nabi Muhammad.

Di dalam al-qur'an, kisah nabi idris diriwayatkan dalam beberapa huruf, seperti yang ada pada Maryam dan yang lainnya.

Kisah Nabi Idris AS. | Kisah Singkat 25 Nabi dan Rasul

Berlangganan update artikel terbaru via email:

Iklan Atas Artikel

Iklan Tengah Artikel 1

Iklan Tengah Artikel 2

Iklan Bawah Artikel